Overslaan en naar de inhoud gaan
Logo print

Achter de schermen bij Legrand Group Belgium: Order Entry | Legrand België

Achter de schermen bij Legrand Group Belgium: Order Entry

Nieuws 13/12/2023

In onze nieuwe rubriek nemen we een kijkje achter de schermen van Legrand Group Belgium. Benieuwd waar de afdeling Order Entry zich dagelijks mee bezighoudt? We vroegen het aan Thomas De Smet, Project Coordinator bij Legrand Group Belgium


We vallen meteen met de deur in huis: wat doet order entry?

“Order Entry volgt de klant op gedurende het volledige bestelproces. Dat gaat van orders verwerken over claims en retours behandelen tot het beheren van backorders. Bij claims gaat het voornamelijk om foute leveringen. Samen met het logistieke departement kijken we waar het fout is gelopen en behandelen we de klacht. Ook het verwerken van (commerciële) retours is onze verantwoordelijkheid. Net zoals het proactief opvolgen van backorders, dat zijn bestellingen die werden geplaatst, maar tijdelijk geen voorraad meer van is.

En wat is jouw functie?

“Samen met mijn collega Axel ben ik projectcoördinator en zijn we verantwoordelijk voor het afhandelen van alle bestellingen binnen de salesprojecten. Dat wil zeggen dat wij goederen of artikelen proactief verwerken en erover waken dat alles op tijd op de werf of bij de klant geraakt. Daarnaast staan we ook in nauw contact met de klant en monitoren we de levertermijnen binnen Legrand op de voet zodat we het project samen tot een goed einde kunnen brengen. Hét sleutelwoord binnen onze functie? Proactief werken. Wij kijken bij ieder project zo goed mogelijk vooruit. We monitoren alle levertijden en gaan actief op zoek naar alternatieve oplossingen. Er komt dus heel veel opzoek- en speurwerk kijken bij onze job als projectcoördinator binnen order entry.”

Hoe ziet een typische dag eruit voor jou bij Order Entry?

“Wij zijn het eerste aanspreekpunt voor onze klanten en staan hen dagelijks telefonisch te woord. Verder geven we orders in en verwerken klachten. We werken ook nauw samen met andere Legrand-afdelingen zoals Sales Solutions, Conditions, After Sales en de logistieke afdeling in Diegem. De logistieke afdeling monitort de fysieke stock in real-time voor ons zodat wij orders, claims en retours op een snelle en efficiënte manier kunnen afhandelen.”

Wat is hét Legrand-product dat jouw leven beter maakt?

“Voor mij is dat Legrand in het algemeen en niet specifiek één product. Legrand is een gerespecteerde wereldspeler op de elektrotechnische markt en je pikt ook al snel op dat het een bekend bedrijf is met veel uitstraling. Het is leuk om daar deel van uit te maken. Voor mij is dat “sexier” dan één bepaald product. We werken ook vaak samen met grote namen of projecten zoals Marc Coucke, Infrabel, de Gevangenis van Haren en Sanglier des Ardennes. Dat vind ik écht cool en indrukwekkend!”

Wat was jouw leukste moment tot nu toe bij Legrand Group Belgium?

“Er zijn het afgelopen jaar heel wat toffe activiteiten georganiseerd zoals het kerstfeest of het personeelsfeest deze zomer. We maakten in juni een boottochtje met het volledige team en genoten nadien van een BBQ en een goed feestje. Op die momenten merk je dat de sfeer binnen Legrand echt goed zit. Alle collega’s zijn heel respectvol en komen goed overeen met elkaar en dat is écht niet in elk bedrijf het geval. Legrand Group heeft een groot Belgisch filiaal, maar toch hangt er een familiale sfeer en dat is fijn.” “Een persoonlijk moment dat ik echt tof vond? Ik was net gestart bij Legrand en werd tijdens de jaarlijkse meeting plots naar voren geroepen om mij voor te stellen. Héél onverwacht, maar dat vond ik echt leuk.”

Ook zin om te werken bij Legrand? Bekijk dan zeker onze vacaturepagina!