Een succesverhaal in wording: bouwproject Baelskaai
Legrand zet graag zijn schouders onder uitdagende en innovatieve bouwprojecten. Een voorbeeld hiervan is het prestigieuze residentiële project Baelskaai van de Oostendse immobiliëngroep Burco Coast. Legrand zorgt hierbij voor de nodige ondersteuning en wil samen met andere projectpartners meewerken aan kwaliteitsvol afgewerkte en futureproof appartementen. Door het aanbieden van de nieuwste Smart Home-oplossingen genieten eindgebruikers van optimaal comfort en gebruiksgemak.
Ambitieus project van 15 appartementsgebouwen
In 2013 ondertekende Burco Coast onder leiding van algemeen directeur Dino Baillière en diens rechterhand Sofie Van Loo een Publiek-Private Samenwerking (PPS) met de stad Oostende om een terrein van circa 3,5 hectare te herontwikkelen in woongebied. In het kader van deze reconversie ondertekende de groep ook een brownfieldconvenant met de Vlaamse Gemeenschap. Via een brownfieldconvenant genieten projectontwikkelaars en investeerders juridisch-administratieve en financiële voordelen bij de ontwikkeling van braakliggende en onderbenutte bedrijfsterreinen. Ook worden vooraf duidelijke werkafspraken gemaakt tussen de verschillende projectpartners.
Voor de bouwheer is de sky letterlijk de limit, want op het terrein zullen de komende jaren 12 à 15 moderne appartementsgebouwen verrijzen met zicht op zee. Daarvan zijn al een viertal blokken gerealiseerd en volledig uitverkocht. De plannen om er in 2025 ook een park aan te leggen, liggen alvast klaar.
In totaal zal dit project plaats bieden voor een duizendtal appartementen, aangevuld met commerciële ruimtes en kantoren.

Dino Baillière, algemeen directeur Burco Coast, licht toe: “Met het project Baelskaai willen we in Oostende de lat hoog leggen op het vlak van modern en betaalbaar wonen. We willen onze klanten niet enkel maximaal comfort aanbieden, maar ook op een ecologisch verantwoorde manier bouwen aan futureproof appartementen. De mix van wonen, winkelen en werken – omringd door groen – zal de binnenstad een nieuwe dynamiek geven.”
Dino Baillière, algemeen directeur Burco Coast: “We willen onze klanten niet enkel maximaal comfort aanbieden, maar ook op een ecologisch verantwoorde manier bouwen aan futureproof appartementen.”

Succesvolle samenwerking tussen diverse projectpartners
Voor de voorbereiding en realisatie van dit toekomstgerichte project schakelde Burco Coast vertrouwde projectpartners in. Zo werd studiebureau Viaene verantwoordelijk voor het opmaken van bestekken en plannen.
Wim Viaene, Algemeen Directeur bij studiebureau Viaene: “We selecteerden partners die de beste prijs/kwaliteit konden aanbieden, met bovendien oog voor duurzaamheid en innovatie. Ook het aspect ‘vertrouwen’ speelde een belangrijke rol. Tijdens de ontwerpfase was het belangrijk dat informatie over snel wijzigende producten vlot verspreid werd tussen bouwheer, installateur en leverancier. Op basis van die criteria werd snel de knoop doorgehakt om samen te werken met installateur Decat Empowering Places en leverancier Legrand.
Naast de installatie van sanitair, verwarming, elektriciteit en andere technieken zorgt installateur Decat Empowering Places ook voor de technische klantenbegeleiding van de appartementen. Samen met Burco Coast bespreekt de installateur met eindklanten de beste techniek- en materiaalkeuze (posities, aantallen, kleuren,…). Legrand helpt hierbij door advies te geven over de nieuwste producten, totaalconcepten en trends en biedt de nodige technische assistentie tijdens de uitvoering, zowel voor installateurs als syndici.
Lieven Decat, CEO bij Decat Empowering Places: “Voor onze werknemers is het superbelangrijk om een goed contact met onze leverancier te hebben. Doordat we een centraal aanspreekpunt hebben, verloopt de communicatie altijd zeer vlot. Wat dan weer resulteert in goede berekeningen en correcte antwoorden op technische vragen. Bovendien komen Legrand-medewerkers wekelijks op bezoek in onze kantoren, wat een zeer goede verstandhouding creëert. Door de huidige coronamaatregelen verlopen deze contacten nu digitaal, maar ook dit verloopt zeer goed.”


Van klassieke bediening naar slimme, geconnecteerde toepassingen
Heel wat geïnteresseerde klanten van het project Baelskaai willen hun appartement als tweede verblijf gebruiken. Om hen optimaal comfort en gebruiksgemak te bieden, raadde Legrand de nieuwste Smart Home-oplossingen als standaard aan. In de praktijk wordt de klassieke bediening van verlichting, verwarming en apparaten namelijk steeds meer vervangen door een slimme en geconnecteerde bediening, die bovendien budgetvriendelijk en makkelijk te gebruiken is.
Tom Vergote, Project Manager Real Estate Resi & Tertiary bij Legrand, bevestigt dit: “We merken dat de drempelvrees voor nieuwe technologieën in woningen en appartementen stilaan verdwijnt. Sterker nog: sommige eindklanten zijn verrassend goed geïnformeerd over de diverse toepassingsmogelijkheden van Smart Home-oplossingen.”
En terecht:
Dankzij een digitale BUS-bekabeling (met basisserver) van verlichtingspunten is een eventuele uitbreiding makkelijk te realiseren. Bedieningsknoppen zijn niet langer mechanische schakelaars, maar digitale versies met soft touch (en dus een pak comfortabeler). Een bediening vanop afstand (via de smartphone en bijhorende app) geeft bewoners extra gemoedsrust en comfort, zeker in geval van een tweede verblijf: bij een spanningsdip of kortsluiting volgt bijvoorbeeld een automatische melding op de smartphone. Veiligheid gegarandeerd! Bovendien kunnen eigenaars thuis de verwarming inschakelen voor een aangename temperatuur bij aankomst. In alle bedieningen is standaard ledverlichting voorzien, waardoor de toepassing ervan extra makkelijk wordt (bijvoorbeeld in het donker). De bediening van verlichting, verwarming en apparaten via spraakherkenning is aan een flinke opmars bezig.
Legrand als leverancier van futureproof Smart Home-oplossingen
Rony De Pauw, Sales Manager Project Management Real Estate Residential bij Legrand: “Om aan deze wensen te voldoen, selecteerden we topproducten uit de zeer uitgebreide Legrand catalogus waarin onder andere de oplossingen van BTicino zijn opgenomen: LivingLight schakelmateriaal, MyHOME_Up, Sfera-buitenposten en videofonie van BTicino. In diverse appartementtorens van het bouwproject kunnen standaardversies van deze oplossingen eenvoudig geüpgraded worden naar geconnecteerde versies. Deze toekomstgerichte aanpak – appartementen die mee evolueren met hun bewoners – biedt een enorme toegevoegde waarde op het vlak van comfort en veiligheid!”
Legrand is trouwens meer dan louter productleverancier: in gebouwen met verschillende huurders krijgen syndici een praktijkgerichte opleiding voor het beheer van de buitenposten. Op die manier moet een installateur niet telkens langskomen bij nieuwe huurders én bespaart de gebouweigenaar aanzienlijk op beheerskosten.