Overslaan en naar de inhoud gaan
Logo print

Project - Restaurant Publiek | Legrand België

Restaurant Publiek. Lichtsfeer voor elke mood

Met één druk op de knop verandert topchef Olly Ceulenaere de lichtsfeer in zijn restaurant Publiek. Want Olly weet perfect welk gevoel hij wil creëren. Zowel op het bord als in zijn restaurant. Hij werkt enkel met topproducten. En dat is niet anders voor zijn automatisch gestuurde verlichting

Flemish foodie Olly Ceulenaere leefde zich een tiental jaren uit in de keuken van toprestaurants: onder meer Hof van Cleve en Volta. Begin 2014 startte hij samen met zijn partner Kelly Dehollander hun eigen zaak in voormalig restaurant De Avonden. Dit stadshuis in de Gentse Ham hebben ze eerst volledig gestript. In een recordtijd van 4 maanden tijd was de transformatie compleet en ging het restaurant open.

restaurant-publiek-buitenkant

Nonchalant op een positieve manier

Olly wist precies wat hij wilde. Olly: “Ik wilde vooral een gevoel creëren. Een plek waar je hartelijk welkom bent, waar je je geborgen voelt en waar een nonchalante sfeer hangt.” Olly bedoelt de positieve kant van nonchalant, want bij Publiek laten ze niets aan het toeval over. 

Olly-restaurant-publiek-chef

Fonkelende ster

Eten in restaurant Publiek is een belevenis. Je wordt er heel attent ontvangen in een ontspannen kader. Het decor, de muziek, de verlichting: alles draagt bij aan de sfeer die Olly wil neerzetten. En je eet er uitzonderlijk lekker voor een redelijke prijs. Die topkwaliteit op het bord en in de zaal is ook de Michelingids niet ontgaan. Amper 9 maanden na de opening kreeg Publiek zijn eerste ster.    

Vakmannen en topproducten


Voor alles wat elektriciteit, elektro-installaties en automatisering betreft, kwam Olly via een vriend terecht bij installateur Pascal Van Bruaene. Dat klikte meteen. Want beide mannen zijn gepassioneerd bezig met hun vak. Ze delen ook het principe: alles start met goede producten, zowel voor de gerechten als voor de elektrische infrastructuur. Olly: “Het voordeel van een partner is dat hij of zij meedenkt. En je oplossingen aanreikt waar je zelf geen weet van hebt. Als het vertrouwen er is, dan volg je elkaar. Zo kom je samen tot een hoger niveau.”

Makkelijk te bedienen

Olly: “Pascal en ik hebben uitgebreid overlegd en alles goed doorgesproken. Ik wilde een systeem dat makkelijk te bedienen is. Als we in volle bedrijvigheid zijn, wil ik me uiteraard volledig focussen op het eten en de klanten. Een groot bedieningspaneel in de zaal was geen optie, daarvoor hebben we geen plaats en we willen dat alles ook esthetisch klopt. Dat heeft Pascal prima geregeld: hij heeft alle gewenste lichtsferen vooraf geprogrammeerd. En nu verander ik de sfeer makkelijk met mijn smartphone, met één druk op de knop."

TOM: “HET MOOIE AAN MYHOME IS DAT JE HET VOLLEDIG KAN AANPASSEN AAN DE WENSEN VAN DE KLANT.”

publiek-restaurant

Meer vermogen


Installateur Pascal Van Bruaene: “Om te beginnen moest het elektrisch vermogen van dit pand fors naar omhoog. Zodat de ovens, vaatwasser, verlichting, internet en beveiliging naar behoren werken. Boven het restaurant bevindt zich het appartement van Olly en zijn gezin. Ook daarvoor zijn alle leidingen vernieuwd. Er kwam een groot nieuw verdeelbord van Legrand, een aanbouwkoker en een apart verdeelbord voor de keuken. De bedieningsapp, het multimedia touchscreen en de bewegingsmelders in het toilet zijn MyHOME van Bticino.” 

Pascal: “De datakast die we eerst voorzien hadden was te klein, de huidige datakast is 3x zo groot. Hier is naast de gestuurde verlichting ook de kassa op aangesloten, de bewakingscamera, de branddetectie, de noodverlichting en het internet. Dat dient uiteraard feilloos te werken. Zo niet kunnen klanten niet betalen.

Vast aanspreekpunt


Olly: “Nadat de installatie klaar was, kwam Pascal ’s avonds terug om te kijken of het goed zat. Het voordeel van werken met Pascal is dat hij ons project door en door kent. We zijn nu 6 jaar open en we proberen onszelf continu te verbeteren. Als er iets nodig is op gebied van elektro, dan weet ik dat ik kan rekenen op Pascal. Hij is bovendien Bticino-expert waardoor we kunnen rekenen op een extra garantie op de producten én een gecertificeerde installateur.”

lichtschakelaar-bticino-myhome

Keuze uit 10 lichtsferen


Olly heeft de keuze uit een 10-tal lichtsferen. Als het restaurant opent, gaat het looplicht aan. Leveranciers leveren hun verse groenten, brood, zuivel, vlees en vis. Even later starten de koks met hun voorbereidingen, het functionele licht gaat aan. Wanneer de poetsvrouw de zaal poetst gaan alle lichtregisters open, om haarscherp te zien tot in de kleinste hoekjes. De middagklanten lunchen in helder licht, bij een zakelijke lunch kunnen ze zo hun documenten of plannen lezen. De avond start in een warm licht, helder genoeg om de kaart te kunnen lezen. Naarmate de avond vordert, dimt Olly het licht tot intiem en knus. Die overschakeling gebeurt heel subtiel. En wanneer de laatste gast de deur uit is en de keuken weer netjes, gaan ze in de modus ‘alles uit’. Waarop de screens aan de ramen automatisch sluiten.

Lichttemperatuur aanvoelen

Het is Olly en enkel hij die de lichtknop bedient. De tijdstippen waarop hij de lichttemperatuur aanpast, hangt af van de sfeer in het restaurant. Die voelt Olly goed aan vanuit zijn open keuken, aangevuld met de feedback van het zaalpersoneel. Olly: “Als er nog te veel energie in de lucht hangt, laat ik het heldere licht nog even aan.”

Smart Home, alles geconnecteerd

Tom Vergrote, adviseur bij Legrand:

“Restaurant Publiek is een mooi voorbeeld van wat Legrand kan betekenen om uw restaurant, hotel, winkelpand, … slimmer te maken en af te stemmen op uw noden van automatisatie. Deze systemen kunnen we trouwens ook integreren in nieuwbouwwoningen of renovatieprojecten. Met MyHOME_Up of Valena Next with Netatmo bedien je makkelijk de verlichting, de verwarming, de garagepoort, rolluiken, bewegingsdetectie en veiligheidscamera’s."