Het respecteren en ondersteunen van alle stakeholders
Handelen als een verantwoordelijke onderneming betekent werken voor zowel interne als externe belanghebbenden, met voorbeeldig gedrag en het uitvoeren van activiteiten met het grootste respect voor bedrijfsethiek.
Onze ambitie
In de gehele waardeketen streeft Legrand naar de uitvoering van beleid en goede praktijken om de werknemers te respecteren en aandacht te hebben voor de behoeften en verwachtingen van de klanten.
Compliance | Training | Veiligheid | Sociale bescherming |
---|---|---|---|
Het hebben van geen enkele non-conformiteit op het gebied van bedrijfsethiek | Opleidingen voor alle medewerkers, inclusief diegene die niet aan een PC werken | Geen enkel bedrijfsongeval meer hebben | Bescherming en dekking voor onze werknemers met het programma "Serenity On" |
Een werkcultuur bevorderen die elke werknemer respecteert en waardeert
Veiligheid, gezondheid en welzijn op het werk zijn prioritaire doelstellingen voor Legrand. Dit omvat de beheersing van beroepsrisico's, het toezicht op preventie en de toepassing van een aanpak voor voortdurende verbetering. Legrand verbindt zich er ook toe de mensenrechten te respecteren in alle landen waar de Groep actief is en waar nodig schendingen van de rechten van de werknemers ongedaan te maken. Bovendien luistert de Groep naar de behoeften van al zijn werknemers, met name via regelmatige engagementenquêtes. Ten slotte, om ethisch verantwoord ondernemen te garanderen, zet de Groep zich via zijn Compliance-programma in voor de opleiding van werknemers die met risicovolle situaties te maken kunnen krijgen, om zo de kans op schendingen van het mededingingsrecht, corruptie en het witwassen van geld te verkleinen. Legrand blijft de strijd tegen namaak steunen.
Levens verbeteren door sociale bescherming te garanderen
Gedurende haar hele geschiedenis heeft Legrand zich ingezet om veiligheid en bescherming te garanderen voor elk van haar werknemers, zodat zij met een gerust hart kunnen werken. Dit engagement heeft eind 2017 geleid tot de lancering van het Serenity On-programma, met een wereldwijd initiatief om de werknemers van de Groep een minimum aan sociale bescherming te garanderen, inclusief ouderschap, gezondheidszorg en overlijden/invaliditeit, waar ze zich ook bevinden.
2024 doelen
Compliance | Training | Veiligheid | Sociale bescherming |
---|---|---|---|
Toezicht houden op, opleiding geven in en zorgen voor naleving van de verbintenissen van de Groep op het gebied van bedrijfsethiek | Elk jaar opleiding verstrekken aan 85% van de werknemers en 7 uur jaarlijkse opleiding voor elke werknemer bereiken. | De frequentie van arbeidsongevallen met 20% verminderen | Het Serenity On-programma uitbreiden tot 100% van de werknemers. |
Voldoen aan de behoeften van externe belanghebbenden
De tevredenheid van de klant is voor Legrand een dagelijkse prioriteit. Als partners van de groep staan distributeurs, installateurs en eindgebruikers centraal. Om aan hun behoeften te voldoen en hun verwachtingen te begrijpen, meet de groep regelmatig de tevredenheid van zijn klanten over de hele wereld.
Legrand streeft ook naar verantwoorde aankopen om een duurzame groei van haar activiteiten te kunnen nastreven. Daarom verwacht de groep van haar leveranciers en onderaannemers dat zij dezelfde normen inzake sociale en milieuverantwoordelijkheid hanteren als zijzelf, en zet zij zich in om hen te helpen vooruitgang te boeken op dit gebied.
Omdat elektriciteit een essentiële rol speelt in de ontwikkeling vindt Legrand bovendien dat het zijn verantwoordelijkheid is om zoveel mogelijk mensen te helpen toegang te krijgen tot elektriciteit. Via sponsoring helpt Legrand lokale gemeenschappen in de strijd tegen uitsluiting, verlies van autonomie en energiearmoede.
Ethische lijn: een specifiek systeem
Er is een waarschuwingssysteem voor ethiek in werking dat toegankelijk is voor alle belanghebbenden van de Legrand groep in geval van problemen op het gebied van boekhouding en/of financiën, corruptie, mededingingsrecht, ernstige schade aan het milieu of de veiligheid van personen, onethisch gedrag (discriminatie en intimidatie), gegevensbescherming of belangenconflicten. De waarschuwingen kunnen via het platform naar de Group Compliance Officer worden gestuurd: https://legrand.signalement.net/
Zoals bepaald in het handboek van de grondbeginselen van de Groep, biedt Legrand de klokkenluider bescherming tegen represailles. Dit betekent dat niemand kan lijden onder represailles, of het dreigen met represailles, omdat hij of zij te goeder trouw een ethische- of fraudekwestie heeft gemeld.
Alle ontvangers van de melding en de betrokken personen blijven strikt vertrouwelijk. Iedereen die betrokken is bij een signalering heeft een recht op toegang tot en correctie van gegevens die op hem betrekking hebben. De betrokkenen (opsteller van de signalering, personen die betrokken zijn bij de verzameling of verwerking van de signalering, persoon die het onderwerp is van een signalering als slachtoffer of vermeende getuige van de feiten) kunnen hun recht op toegang uitoefenen door gebruik te maken van het klokkenluidersysteem of per post gericht aan de Group Compliance Officer. Door dit recht uit te oefenen, ontvangen deze personen geen gegevens over derden.
Alle CSR pijlers op een rijtje