Van der Valk Continental Yachts: toegewijd vakmanschap met passie en precisie

Van der Valk Continental Yachts

Van der Valk Continental Yachts: toegewijd vakmanschap met passie en precisie

Van der Valk en BTicino graag samen in zee

Van der Valk Continental Yachts uit Waalwijk staat in de markt bekend om haar innovatie en geavanceerde oplossingen. Een bijzondere omgeving waar BTicino zich al vele jaren volledig thuis voelt. De veeleisende klantengroep verwacht dat alles aan boord van hun jacht state-of-the-art is, ook de elektrotechnische installaties. Het gaat om aandacht voor kwaliteit en design tot in de kleinste details.

“De markt voor jachten is de laatste tien jaar sterk veranderd”, zegt Yoeri Bijker, marketing manager bij Van der Valk jachtbouw. “Tot een ongeveer 2006 zat de grootste markt voor nieuwe jachten vooral in Nederland, Duitsland en België. Nu – krap tien jaar later - gaat nog maar 10 procent van de Nederlandse jachten naar landen in Europa. Het overgrote deel wordt verkocht aan klanten in Rusland, Oekraïne en nog een aantal andere niet EU-landen. Daarnaast, of misschien zelfs daarmee, stijgt ook de vraag naar grotere jachten. Voorheen bouwden we vooral jachten van 15 a 19 meter. De schepen van dit formaat konden we in een jaar bouwen.

Nu gaan onze klanten vooral voor de grotere jachten met een bouwtijd van minstens een jaar tot twee jaar. Ons grootste schip is 37 meter lang en heeft een bouwtijd van 18 maanden. Als die te water gaat, zitten er 16.500 uur aan gespecialiseerd timmerwerk in de jacht!”

“BTicino is voor onze klantengroep de kers op de taart”, vervolgt Yoeri. “Van oudsher kozen we altijd al voor BTicino schakelmateriaal voor al onze schepen. De laatste jaren is het smaakpalet van BTicino nog uitgebreider geworden. Mensen zijn verrast door het design. Daar zijn onze klanten heel gevoelig voor. We zijn echt enthousiast over de serie BTicino LivingLight Air. Deze serie valt op door de vlakke afdekplaten. Het is mooi en verfijnd schakelmateriaal dat goed samengaat met onze jachten en de verschillende interieurs. Je kunt ook veel verschillende combinaties maken binnen de LivingLight serie. Dat geeft veel vrijheid en de klant heeft iets te kiezen. Verder zijn er oplossingen voor energiebesparing, niet onbelangrijk in een schip, zoals de Green Switch. Dit is een display dat het energieverbruik zichtbaar maakt en zorgt voor het beheer van verlichting, klimaatregeling en muziekinstallatie.”

Van der Valk Continental Yachts
Van der Valk Continental Yachts
Van der Valk Continental Yachts

Cool

LivingLight Air kan worden geïntegreerd met MyHOME, het woningautomatiseringssysteem van BTicino”, vult Dmitri Meijer, accountmanager van Legrand aan. “De serie maakt daarbij gebruik van alle functies en technologieën uit het volledige BTicino LivingLight en MyHOME assortiment. Comfort, veiligheid, energiebesparing, audio/videocommunicatie, plaatselijke en afstandscontrole met bijvoorbeeld een smartphone. Iets dat de meeste consumenten zeer waarderen.” “Frank Hooijmans, ons hoofd Elektra, ontwikkelt binnen MyHOME unieke oplossingen voor onze klanten”, zegt Yoeri. “Hij is een echte techneut en kan veel flexibiliteit voor de lichtsturing uit MyHOME halen. Het is een open systeem dat gemakkelijk te koppelen is met andere systemen. Je kunt er scènes mee voorbereiden zoals dat de lichtjes op de hele boot aangaan bij ‘schip verlaten’ of ‘schip betreden’. Je moet het in deze branche hebben van je onderscheidend vermogen. Gelukkig is Nederland nog steeds het meest gerenommeerde land voor jachtbouw in de wereld. De slogan gaat: ‘If it ain’t Dutch, it ain’t much’. Ons bedrijf zit in een segment dat qua prijs nog richting de productieboot gaat, maar dan met een uniek product. We moeten wel zorgen dat we de technologische ontwikkelingen goed volgen. Dat verwachten onze klanten. Je moet heel ‘cool’ zijn. Steeds iets nieuws bieden dat een ander niet heeft.”


Wim van der Valk is sinds de oprichting van zijn gelijknamige bedrijf in 1968 de drijvende kracht achter de organisatie. De werf in Waalwijk staat garant voor een select aantal jachten per jaar. Het gaat bij deze scheepbouwer vooral om kwaliteit en exclusiviteit. Een bijzondere combinatie van talent en ouderwets vakmanschap, met passie en oog voor detail, zorgt voor een uniek product voor een veeleisende doelgroep.

Voorafgaand aan het bouwproces worden alle keuzes samen met de toekomstige eigenaar gemaakt, in samenwerking met de leveranciers. Hierna begint de bouw van het jacht in de constructiehal, waarna het schip doorgaat naar één van de twee assemblagehallen voor de bouw van het interieur en het technisch inwendige. Het bedrijf groeit nog steeds en heeft onlangs toestemming gekregen voor de bouw van een nieuwe constructiehal van 45 bij 45 meter. Een bewijs dat er nog steeds een mooie markt is voor Nederlands vakmanschap.